Akofena, spécial n°09, Vol.2 Décembre 2022 [pour télécharger]
Couverture/ Sommaire [pour télécharger]
Coordinateurs
DODO Jean-Claude (Université FHB – Côte d’Ivoire), ADICO Patrice (Université FHB – Côte d’Ivoire) & ALADE Jean-Jacques (Université FHB – Côte d’Ivoire)
Éditorial du numéro
L’appel à contribution ‘Décoloniser la recherche scientifique en lettres et sciences humaines : épistémologie, théorie, empirisme et perspectives’’ a suscité de nombreux projets d’article regroupé autour de trois axes :
-Linguistique descriptive ;
-Grammaire, analyse du discours, communication, société, traductologie ;
-Sociolinguistique, pédagogie , histoire, géographie
Dans l’axe de recherche linguistique descriptive, six (06) de belle facture apportent une description détaillée de quelques langues d’Afrique subsaharienne et d’Afrique centrale. Ainsi, selon Djahéma GAWA, les noms permettent l’identification des personnes dans la société, car facilitant le regroupement des individus selon les clans, les familles, les peuples etc. Son étude vise à répondre à deux préoccupations : quels sont les différents types d’anthroponymes du nawdm et quelle peut être leur portée sémantique ? Comment peut-on analyser ces anthroponymes sur le plan linguistique? Pour sa part, Essenam Kodjo Kadza KOMLA pose le problème de l’affinité des langues du continuum Gbè et se propose d’établir leur distance lexicale. Pour y parvenir, ce dernier part de l’hypothèse selon laquelle la proximité lexicale des langues Gbè n’est pas systématique. Dans « Les constructions transitives en likwála, langue bantu (C. 26) parlée en République du Congo », Régina Patience IKEMOUétudie le fonctionnement des constructions transitives du likwála. La langue décrite dispose de deux types de constructions transitives : construction transitive canonique et construction transitive non canonique. Nous découvrons avec Roland BICABA & Parfait BABINE que des constructions phrastiques qui mettent en œuvre le mécanisme de relativisation en buamu, il résulte trois types formels de relatives : les relatives post-nominales, les relatives libres et les relatives corrélatives. Si les deux précédentes contributions sont centrées sur la syntaxe du continuum Gbè et likwála, Rosine Suzanne WAKO tente de résoudre la classification et la traduction des formes figées du fe’éfe’é vers le français et l’anglais. Pour terminer, l’objectif poursuivi par Sobzanga Edouard SAWADOGO consiste de montrer l’impact de l’utilisation des étiquettes en langues locales sur la consommation des produits locaux au Burkina Faso à travers la ville de Ouagadougou et de Bobo-Dioulasso. Décrivant la réalité socio-politique des pays africains, Mahamadou Hassane CISSE argue que celle-ci reste encore caractérisée par la persistance des effets de domination liée à l’application des modes de gestion du pouvoir et au recours à des modèles de transmission du savoir dont les génotypes sont fondamentalement porteurs de gènes de « colonialité. C’est pourquoi, il s’évertue à examiner la contribution du cinéma et de l’audiovisuel africains en tant que discours de déconstruction de l’idéologie colonialiste et processus de réappropriation des savoirs endogènes plutôt appropriés.
GRAMMAIRE, ANALYSE DU DISCOURS, COMMUNICATION, SOCIÉTÉ: Les contributions de Adelaide Keudem DONGMO & Pauline NNABUIKE, Aliou SECK, Djoa Johnson MANDA, Dounia DJEROU & Fatma Zohra GHANEM, Goucem Nadira KHODJA, Nachwa EL DAKAK et de Youssouf DIAWARA & KOUADIO Akissi Françoise, épouse KONANconstituent une analyse du discours dans les œuvres romanesques. Outre l’exploitation des ouvrages romanesques, deux contributeurs ont orienté leur sujet sur la littérature (surréalistes) : Serge Simplice NSANA & Vincent NAINDOUBA ; et la poésie : Yambaïdjé MADJINDAYE & Taoussi Taoukamla BICHARA. Par ailleurs, selon Adélaïde Bakissia SERIFOU, le XIXe siècle a intégré un genre nouveau d’écriture. Il s’agit en l’occurrence du genre intimiste avec le journal intime. Environ deux siècles plus tard, ce genre revient à l’occasion de l’internet, sous une forme nouvelle qui est celle des réseaux sociaux ; phénomène de société lié à l’épopée de soi, à la surreprésentation, voire l’exhibition de soi. Se montrer dans toute sa gloire, dans toute sa splendeur (réelle ou illusoire) dans toute sa transparence devient l’objectif de tous ces adeptes de ce nouvel outil de communication. Dans « recadrer le discours médiatique : de l’usage des verbes introducteurs du discours rapporté dans la presse écrite », Kouassi Akpan Désiré N’GUESSAN soutient qu’afin de rapporter les événements et paroles des acteurs qui font l’actualité, Les journalistes de la presse écrite utilisent des verbes et des syntagmes introducteurs du discours rapporté. Se focalisant sur des certaines expressions populaires en République Démocratique du Congo, Cyprien HABASIKIYAKE KAKULE souligne que ces expressions sont écrites et exhibées dans plusieurs langues telles que le kiswahili, le français, l’anglais, le lingala, le mashi, etc. suivant l’activité sociale, l’endroit, et le niveau intellectuel des auteurs. L’objectif poursuivi par Nabila BEDJAOUI consiste à mettre en lumière la linguistique de corpus en tant que discipline empirique, ainsi qu’explorer le domaine du TAL (traitement automatique du langage) pour aboutir à l’étude d’un cas, celui de la traduction automatique à travers Google Traduction. Pour terminer, si Moïse GBAZA ZATIWA DADA, Apollinaire LIPANDASI MASUWA & Charlotte NDOMBENE MBEWE tentent de comprendre les effets négatifs de la Covid-19 au plan socioéconomique dans la province du Sud-Ubangi, Vlada Jurievna SARKISOVA-KOUAME dans « le point de vue philologique sur le symbolisme des poids à peser l’or Akan (Côte d’Ivoire) » tente de comprendre les types de transmission de connaissances en pays Akan.
SOCIOLINGUISTIQUE, DIDACTIQUE, HISTOIRE, GÉOGRAPHIE: Le présent axe reste très varié, cependant les différentes contributions tournent autour de sociolinguistique, anthropolinguistique, didactique, histoire, géographie. À travers sa contribution, Jérémie GUIRAYO analyse la situation politique actuelle du Tchad en vue d’une réelle réconciliation nationale. Pour lui, l’opportunité du dialogue national inclusif et Souverain reste une opportunité inestimable pour une paix durable au Tchad. En outre, l’objectif principal de l’étude de Joseph YAMÉOGO, Korotimi SANOU & Pawendkisgou Isidore YANOGO consiste à analyser les déterminants de la recomposition des systèmes de culture dans les bananiers autour du barrage de Petit Balé, du village de Lapara. Par ailleurs, Comment comprendre et expliquer le rôle des Noumou dans l’équilibre des sociétés du nord ivoirien ? C’est à cette interrogation que répondent Mamadou BAMBA & Salifou KONE. Pour ce faire, leur article s’appuie sur la confrontation des sources écrites, les sources orales. Notons que Rautha Charity GANDU, Sunday Aondoaver GBANDE & Muktar YAHAYA examinent le problème du « sommeil provoqué par la fatigue » observé parmi les élèves-officiers au cours de l’enseignement de français dans une université militaire. Pour y parvenir, deux méthodes de l’enseignement dont l’approche actionnelle et non actionnelle ont été employées. Ténon KONE montre l’importance et la pertinence de la littérature et du cinéma dans les représentations de l’expérience du phénomène migratoire actuel. En effet, l’alternance des images du cinéma et de la littérature permet d’approfondir la compréhension des transformations culturelles provoquées par le phénomène des migrations euro-occidentales essentiellement clandestines. L’article de Yobé NAMPAGOU, Essohouna TANANG & Koffi Amouzou SOSSOUmet en exergue la sensibilité des pouvoirs publics nationaux à l’égard des victimes des catastrophes et toutes les formes de vulnérabilités entre 1960 et 1984. Pour ce faire, ils ont procédé à l’exploitation des sources d’archives, des rapports du ministère de la sécurité et de la protection civile, du ministère de l’action sociale, des publications officielles et des travaux scientifiques relatifs à la protection des personnes et de leurs biens. L’objectif poursuivi vise à montrer les actions menées par les pouvoirs publics, les associations humanitaires et les populations togolaises en faveur de la solidarité nationale.
The call for papers ‘Decolonising Scientific Research in the Humanities: Epistemology, Theory, Empiricism and Prospects’ attracted a number of submissions grouped around three themes:
-Descriptive linguistics;
-Grammar, pedagogy, literature, communication
-Society, Sociolinguistics, Literacy, History
In the area of descriptive linguistics research, three (03) well-written articles provide a detailed description of some sub-Saharan and Central African languages. Thus, the article by Camille IDOUKOU analyses the way in which traditional forms of education are transmitted among the Ambɔsi through the recital « Maá abora ngá o tsina obija, Ma mère m’a enfanté au pied du palmier à huile » (My mother gave birth to me at the foot of the oil palm tree) for the development and training of the child with a view to a balanced society. It aims to further discover the culture of the Ambɔsi and particularly a genre of oral literature that is almost unexplored, the recital. In general, proverbs are used not only for their functionality but also for their aesthetic or literary tools that make them effective. It is in this capacity that the contribution of Francis Douglas APPIAH, Mohammed ISSAKA, Richard Baffour OKYERE & Tahiru DJATO explore the aesthetic nature of proverbs and their effects on discourse. The descriptive linguistics section is headed by Thierry Tsono MOWELLE. Indeed, the latter is interested in formal linguistics, particularly syntax.
GRAMMATICS, PEDAGOGY, LITERATURE, COMMUNICATION: This section includes twelve (12) articles that can be grouped into three sub-axes. Thus, in accordance with the central axis, in literature, we have the contributions of Amadou DIARRA [Taboo and sacred in L’Honneur des Kéita by Moussa Konaté]; Ebony Kpalambo AGBOH [Alcoholism and temperance in William Henry Smith’s The Drunkard or the Fallen Saved]; François Tchoman ASSEKA [The writing of totality in Bottey Zadi Zaourou’s La guerre des femmes]; Ibraogo KABORE [The logo of the Burkinabe political party Mouvement du peuple pour le progrès : From Language to Action]; Komi Seexonam AMEWU [Anomie as a Consequence of Drought in Modibo Sounkalo Keita’s L’archer bassari]; Mbaye DIOP [Sex as the Engine of Women’s Domination in Francophone African Literature]; Youssoupha MANE [Writing Culture: Ordained by the Oracle by Asare Konadu as an African Ethnographic Novel Unveiling the Asante’s Traditions]. Then comes the pedagogical article by Cyprien HABASIKIYAKE KAKULE, which aims to give some indications that could lead to improving the teaching and learning system of the English language in the Democratic Republic of Congo in general and in the secondary schools of Goma in particular. Finally, the communication sub-area, according to Adama BERTÉ, describes the modalities and effects of the use of information and communication technologies (ICTs) in vocational training at the Institut Pédagogique National de l’Enseignement Technique et Professionnel in Côte d’Ivoire (IPNETP). For him, even if the use of these tools remains rather limited for the time being, they contribute significantly to strengthening interactions in the classroom and improving learning. The objective of Daouda DAO & Arouna YAMEOGO is to study the systematic classification and characteristic roles of the costume in the corpus of six Burkinabe feature films in order to understand its contribution to Burkinabe cinema. For his part, Germain TCHÈÏ, the photographic image, often inserted virtually or actually into the Leclézian narrative, gives it a semantic and aesthetic depth. This is why, through « Reading the Leclézian text in media terms: at the crossroads of photography », he attempts to show that Le Clezio’s novelistic writing is a hybridity fed by modern media elements. The grammar sub-section is exclusively dedicated to Jean Robert RAKOTOMALALA.
SOCIETY, SOCIOLINGUISTICS, LITERACY, HISTORY: Like the previous section, this one is divided into four sub-areas. In the first, i.e. Society, are the contributions of Coleman YARO ; Coovi Clément BAH ; Dacharly MAPANGOU ; Ehua Manzan Monique BEIRA épse OUABI & Arthur Seka Agbatou ODOU ; Maimounata Marie Béatrice KERE & Sébastien YOUGBARE; Moïse GBAZA ZATIWA DADA; Moumini OUEDRAOGO; Nassoum Yacine TRAORÉ; Youcef TOUFOUTI; Wago Glwadis ZOGO and Geneviève Douo SAHI and Thomas BEARTH. Following this, the sub-area includes publications by Kouadio Emile KRAMO, Koffi Kouman Simon KOUASSI & Tiémoko DOSSO [Les difficultés d’expression orale des enseignants stagiaires des établissements techniques et de formation professionnelle de Côte d’Ivoire]; Kouakou Patrice BEHIBRO [Alternance codique langues nationales-français-espagnol: a form of linguistic decolonisation in secondary education in Côte d’Ivoire]; Najoua MAAFI [On the importance of epistemological responsibility in scientific research: note de synthèse] ; Relwende GUIGUEMDE [The fragility of the Burkinabe State and the challenge of endogenous development] ; Yao N’DRI & Jean-Baptiste Boni ASSIE [A socio-economic approach to acting in Côte d’Ivoire] and Richard Baffour OKYERE, Mawuloe Koffi KODAH & Tahiru DJATO [The decolonisation of Africa through diplomatic stakes in Ferdinand Oyono’s Le vieux nègre et la médaille [The old negro and the medal]. In the penultimate section, namely Literacy, we can read Amonchi Alain-Serge TCHIMOU & Elisabeth Mariam DIOMANDE [Entrepreneurial education and ICTs in the Institutes of Training and Female Education (IFEF): défis et perspectives]; SEKA Apo Ange Marie Sébastienne Epouse KOBOU & José-Gisèle GUEHI [Langues et insertion socioprofessionnelle dans le secteur informel à Abidjan] and Babacar NIANE & Mame Alé MBAYE [Barham Diop, un trait d’union entre le Sénégal et le Maroc pour une diffusion de l’enseignement et de la civilisation arabeo-islamiques]. Claude FINGOUE [Patronyms in the dialegesis of Black African writers: Okonkwo in Le Monde s’effondre, Mbenda in Le Fils d’Agatha Moudio and Fama Doumbouya in Les soleils des indépendances: une étude ethnostylistique] Babacar NIANE & Mame Alé MBAYE [Barham Diop, a hyphen between Senegal and Morocco for the dissemination of Arab-Islamic teaching and civilisation]. The section ends with the history axis with Kodjo TETEKPOR, Ebenezer AZAMEDE & Nioucha TETEKPOR-YOOMAN [Zelensky addresses Western parliaments: is it just symbolism or a call to duty? ]; Lebon TSHIMPE KADIMA & Charles KISOLOKELE [Chaotic pursuit of world organisation: the case of the Russian-Ukrainian war, assessment and perspectives] and Marwa MAHMOUD [Decolonising scientific research in social psychology: an illustration through social identity theory].
LINGUISTIQUE DESCRIPTIVE
Résumé : Le présent article analyse la manière dont les formes de l’éducation traditionnelle s’opèrent, se transmettent chez les Ambɔsi à travers le récital « Maá abora ngá o tsina obija, Ma mère m’a enfanté au pied du palmier à huile » pour l’épanouissement, la formation de l’enfant en vue d’une société équilibrée. Elle est le fruit de l’observation des faits culturels pratiqués par les enfants. Cette étude a pour but de faire découvrir davantage la culture des Ambɔsi et particulièrement un genre de la littérature orale presque inexploré, le récital. Elle s’articule autour de deux axes principaux : le premier sera consacré à la transcription et à la traduction du récital mbɔsi en langue ɛmbɔsi puis en français, en s’appuyant sur les normes de l’Alphabet Phonétique International et le deuxième, explorera les dimensions éducationnelles (à la naissance, aux activités économiques, à l’environnement, à la musique, et dans le social) dudit récital.
Mots-clés : Récital, éducation traditionnelle, enfants, société équilibrée, pays Mbɔsi
THE RECITAL IN TRADITIONAL EDUCATION IN MBͻSI COUNTRY
Abstract: This article analyses the way forms of traditional education operate and are transmitted among the Ambɔsi through the recital “Maá abora ngá o tsina obija, My mother gave me birth beneath the oil palm” for the development, the training of the child for a balanced society. It results from the observation of cultural facts practiced by children. This study aims to further discover the culture of the Ambɔsi and particularly an almost unexplored genre of oral literature, the recital. It revolves around two main axes: the first is devoted to the transcription and translation of the mbɔsi recital into French, based on the standards of the International Phonetic Alphabet, and the second explores the educational dimensions (at birth, economic activities, environment, music, and social).
Keywords: Recital, traditional education, children- balanced society, Mbɔsi country
UNE CONSIDÉRATION ESTHÉTIQUE DES PROVERBES AKAN ET LEUR IMPACT SUR LE DISCOURS: UNE ANALYSE LITTÉRAIRE ET PRAGMATIQUE DE QUELQUES PROVERBES AKAN
Résumé : Les proverbes, en général, sont employés non seulement pour leur fonctionnalité mais aussi pour leurs outils esthétiques ou littéraires qui les rendent efficaces (Yankah, 1989 ; Dipio, 2019). Cet article cherche donc à explorer la nature esthétique des proverbes et leurs effets sur le discours. Il vise également à savoir dans quelle mesure les caractéristiques de la littérature écrite peuvent se retrouver dans les proverbes issus de la littérature orale. Les questions qui sous-tendent cette recherche sont : Quelles sont les qualités esthétiques inhérentes aux proverbes akan ? Dans quelle mesure impactent-elles le discours proverbial ? Pour pouvoir trouver des réponses à ces questions, nous avons adopté l’approche traditionnelle de recherche en bibliothèque pour sélectionner seize (16) proverbes akan de livres et d’articles de revues pour nos analyses littéraires et pragmatiques. Les résultats montrent que les figures de style présentes dans les romans, les poèmes et d’autres formes documentaires de la littérature se retrouvent également dans les proverbes akan. Ils révèlent également que les figures de rhétorique dans les proverbes aident le message proverbial à faire appel aux sens humains pour une meilleure compréhension par l’interlocuteur. Le but de cet article est d’examiner certaines figures de style dans les proverbes Akan et ce qu’ils ajoutent au message proverbial.
Mots-clés : proverbe, esthétique, discours, Akan, figures de style
Abstract: Proverbs, in general, are employed not only for their functionality but also for their aesthetic or literary reasons which render them effective in discourse (Yankah, 1989; Dipio, 2019). This paper sought to explore the aesthetic nature of proverbs and their effects on discourse. It also aimed to find out the extent to which the characteristics of written literature could be found in proverbs which are the product of oral literature. The questions which underpin this research are: What are the aesthetic qualities embedded in Akan proverbs? To what extent do they impact on proverbial discourse? To be able to find answers to these questions, we adopted the traditional library research approach to select sixteen (16) Akan proverbs from books and journal articles for our literary and pragmatic analyses. The findings show that literary devices present in novels, poems, and other documentary forms of literature are equally seen in Akan proverbs. They also reveal that the rhetoric figures in proverbs aid the proverbial message to appeal to the human senses for a better understanding by the interlocutor. The aim of this paper is to examine some literary devices in Akan proverbs and what they add to the proverbial message.
Keywords: proverb, aesthetic, discourse, Akan, literary devices
LE DP LEKUWA: UNE ANALYSE MINIMALISTE
Résumé: Cet article a pour but d’étudier le DP en Lekuwa en se basant sur le Programme Minimaliste. Il est démontré dans cet article que le DP et le TP en Lekuwa ont une tête fonctionnelle, à savoir AGR et ses instanciations lexicales (démonstratives, possessives, nombres, et quelques quantificateurs). L’accord au sein du DP et TP est prouvé avoir lieu dans une configuration Spec-Tête. Comme le sujet qui monte au Spec-TP pour recevoir le Cas nominative de T, le nom aussi monte au Spec-DP pour recevoir le Cas génitif d’AGR et être assigné le rôle thématique Agent par le prédicat catégorie-maximale NP. Il est aussi prouvé que les notions de défini et d’indéfini sont aussi exprimées en Lekuwa, bien qu’il ne possède pas d’article définis et indéfinis.
Mots-clés : DP, TP, Cas génitif and nominatif, Programme Minimaliste, tête fonctionnelle
Abstract: The purpose of this paper is to study the DP in Lekuwa within the framework of the Minimalist Program. It is demonstrated that the DP and the TP in Lekuwa are headed by a functional category, namely AGR and its lexical instantiations (i.e. demonstrative, possessives, numerals and some quantifiers). The agreement within the DP and TP is proved to hold in a Spec-head configuration. Like the subject which moves to Spec, TP to check its nominative Case, the noun also raises from its base-generated position to Spec, DP to receive its genitive Case from AGR and be assigned Agent theta role by the maximal-category predicate NP. It is also proved that definiteness and indefiniteness are expressed in Lekuwa, even though it does not have definite and indefinite article.
Keywords: DP, TP, Nominative and genitive Case, Minimalist Program, functional category
GRAMMAIRE, PÉDAGOGIE, LITTÉRATURES, COMMUNICATION
Résumé : Le présent article analyse la manière dont les formes de l’éducation traditionnelle s’opèrent, se transmettent chez les Ambɔsi à travers le récital « Maá abora ngá o tsina obija, Ma mère m’a enfanté au pied du palmier à huile » pour l’épanouissement, la formation de l’enfant en vue d’une société équilibrée. Elle est le fruit de l’observation des faits culturels pratiqués par les enfants. Cette étude a pour but de faire découvrir davantage la culture des Ambɔsi et particulièrement un genre de la littérature orale presque inexploré, le récital. Elle s’articule autour de deux axes principaux : le premier sera consacré à la transcription et à la traduction du récital mbɔsi en langue ɛmbɔsi puis en français, en s’appuyant sur les normes de l’Alphabet Phonétique International et le deuxième, explorera les dimensions éducationnelles (à la naissance, aux activités économiques, à l’environnement, à la musique, et dans le social) dudit récital.
Mots-clés : Récital, éducation traditionnelle, enfants, société équilibrée, pays Mbɔsi
THE RECITAL IN TRADITIONAL EDUCATION IN MBͻSI COUNTRY
.Abstract: This article analyses the way forms of traditional education operate and are transmitted among the Ambɔsi through the recital “Maá abora ngá o tsina obija, My mother gave me birth beneath the oil palm” for the development, the training of the child for a balanced society. It results from the observation of cultural facts practiced by children. This study aims to further discover the culture of the Ambɔsi and particularly an almost unexplored genre of oral literature, the recital. It revolves around two main axes: the first is devoted to the transcription and translation of the mbɔsi recital into French, based on the standards of the International Phonetic Alphabet, and the second explores the educational dimensions (at birth, economic activities, environment, music, and social).
Keywords: Recital, traditional education, children- balanced society, Mbɔsi country
Amadou DIARRA
Résumé : Le roman policier postcolonial met en lumière un choc de culture qui donne à lire une nouvelle esthétique policière africanisée, dénonçant la perte des valeurs séculaires africaines. Cette contribution analyse le récit L’Honneur des Kéïta de Moussa Konaté. Alors que le genre policier est, par essence, normé, ce roman allie transgression des canons et des codes sociaux. Sous l’influence du paradigme de la tradition africaine, Nama Diarra, vieil homme infirme et recueilli par les Keïta de Nafadji, se lie d’amitié avec Fatoman \ /Adama Bagayogo dans le dessein secret de l’éliminer, en connivence avec les grands oncles de ce dernier, le chef Kéïta Sandiakou et son cadet Nama. La mort de Fatoman (Adama Bagayoko) est à priori expliquée comme la punition des esprits et des mânes pour corriger le désordre provoqué par l’inceste entre Fatoman qui « s’était accouplé avec sa sœur Kankou » (Moussa Konaté, 2002 : 291). Mais en vérité, c’est plutôt un vaste complot qui l’avait englouti. Cette fiction du complot déploie une démarche secrète d’organisation socio-anthropologique d’opprobre et de vengeance afin que soit rétablit l’honneur souillé des Kéïta. Sa mort, un crime d’honneur, sonne comme un rétablissement de l’ordre ancien. Ainsi, cette contribution s’intéresse aux modalités discussives de l’enchevêtrement du complot qui se pare du vêtement de la sauvegarde des valeurs ancestrales des Keïta.
Mots-clés : Roman policier, tabou, tradition, honneur, inceste.
TABOO AND SACRED IN THE HONOR OF KEITA BY MOUSSA KONATÉ
Abstract: The postcolonial detective novel sheds light on a culture shock that gives us to read a new African police aesthetic, denouncing the loss of African secular values. This contribution analyses Moussa Konaté’s L’Honneur des Kéïta. While the police genre is, in essence, normed, this novel combines transgression of canons and social codes. Under the influence of the paradigm of African tradition, Nama Diarra, an old man infirm and collected by the Keita of Nafadji, befriends Fatoman /Adama Bagayogo with the secret purpose of eliminating him, in connivance with his great uncles, Chief Kéïta Sandiakou and his younger Nama. The death of Fatoman (Adama Bagayoko) is a priori explained as the punishment of spirits and masts to correct the disorder caused by the incest between Fatoman who «had mated with his sister Kankou» (Moussa Konaté, 2002 : 291). But in truth, it was rather a vast plot that had engulfed him. This conspiracy fiction deploys a secret process of socio-anthropological organization of opprobrium and revenge so that the tainted honor of the Kéïta is restored. His death, a crime of honor, sounds like a restoration of ancient order. Thus, this contribution is interested in the discussive modalities of the entanglement of the plot which is adorned with the garment of safeguarding the ancestral values of the Keita.
Keywords: Crime fiction- taboo- tradition- honor- incest.
Cyprien HABASIKIYAKE KAKULE
PROPOSITIONS PEDAGOGIQUES POUR L’AMELIORATION DE L’ENSEIGNEMENT ET APPRENTISSAGE DE L’ANGLAIS EN REPUBLIQUE DEMOCRATIQUE DU CONGO. CAS DES ECOLES SECONDAIRES DE GOMA
Résumé : Cet article a pour but de donner quelques indications pouvant mener à améliorer le système d’enseignement et d’apprentissage de la langue anglaise en République Démocratique du Congo en général et dans les écoles secondaires de Goma en particulier. Ces indications donnent certaines suggestions qui pourraient soutenir la consolidation du système éducationnel de l’enseignement et de l’apprentissage de la langue anglaise au niveau secondaire. Il est vrai que notre système d’enseignement de l’anglais s’avère inefficace et devrait être amélioré si nous voulons qu’il soit productif. Son efficacité réside dans l’introduction de nouvelles mesures, stratégies et management qui pourraient apporter une impulsion positive à son amélioration. Le véritable challenge consiste à résoudre certaines déficiences qui empêchent l’efficacité et la réalisation des objectifs de l’enseignement de l’anglais. Assurément, le programme national d’anglais, les capacités pédagogiques de l’enseignant, le contrôle de l’enseignement et de l’apprentissage, les conditions sociales de l’enseignant et les ressources matérielles d’enseignement et d’apprentissage devraient être renforcés à tout prix. Tout ce renforcement devrait sûrement contribuer au et impacter le développement du processus de l’enseignement et de l’apprentissage de la langue anglaise dans nos écoles.
Mots-clés : Propositions pédagogiques, amélioration, enseignement et apprentissage de l’anglais, République Démocratique du Congo, écoles secondaires de Goma
Abstract: This article looks at providing some guidelines conducive to the improvement of the system of English language teaching and learning in the Democratic Republic of the Congo in general and in Goma secondary schools in particular. These guidelines regard some suggestions that could support the consolidation of the educational system of English language teaching and learning at the secondary level of education. It is obvious that our system of English teaching proves to be inefficient and needs to be improved if we want it to be productive. Its efficiency lies in the introduction of new measures, strategies and management that would bring a positive impulse to its improvement. The real challenge here consists in addressing some deficiencies that hinder the effectiveness and the achievement of the English teaching objectives. Obviously, English national curriculum, teacher teaching capabilities, teaching and learning control, teacher social conditions and teaching material resources should be enhanced at all cost. This overall enhancement might surely contribute to and affect the advancement of the English language teaching and learning process in our schools.
Keywords : Pedagogical proposals, improvement, English teaching and learning, Democratic Republic of the Congo, Goma secondary schools
Résumé : L’objectif du présent article est l’étude de la classification systématique et des rôles caractéristiques du costume dans le corpus de six longs-métrages burkinabè afin de comprendre son apport au cinéma burkinabè. La démarche concerne l’exploitation de la structure syntaxique des films afin de cerner la description des relations entre les figures constitutives du discours filmique et de détecter les catégories de costumes déployées. Cette démarche s’est terminée par l’analyse du mode d’emploi des types de costumes et les objectifs qu’ils sous-entendent dans l’univers cinématographique. L’intention est d’aboutir au résultat que le costume influence la trame du récit cinématographique et contribue à sa compréhension, qu’il joue un grand rôle dans les films car il répond aux principes du projet esthétique et de cohérence cinématographique du Burkina Faso.
Mots-clés : costume, vêtement, typologie, cinéma, sémiotique, film
THE COSTUME IN BURKINABE FILMS : TYPOLOGY ANALYSIS
Abstract: The objective of this subject is the study of the systematic classification and the characteristic roles of the costume in the corpus of six Burkinabe feature films in order to understand its contribution to Burkinabe cinema. The approach concerns the exploitation of the syntactic structure of films in order to identify the description of the relationships between the constituent figures of film discourse and to detect the categories of costumes deployed. This process ended with the analysis of the instructions for use of the types of costumes and the objectives they imply in the cinematographic universe. The intention is to achieve the result that the costume influences the plot of the cinematographic narrative and contributes to its understanding, that it plays a major role in the films because it responds to the principles of the aesthetic project and cinematographic coherence of Burkina Faso.
Keywords: costume, clothing, typology, cinema, semiotics, film
Ebony Kpalambo AGBOH
ALCOOLISME ET TEMPÉRANCE DANS THE DRUNKARD OR THE FALLEN SAVED DE WILLIAM HENRY SMITH
Résumé : Dans les années 1840, aux États-Unis, la consommation excessive d’alcool était devenue une pratique courante et une norme sociale qui a eu de graves effets sur les individus, les unités familiales et le bien-être de la société. Médecins, membres du clergé, érudits littéraires, dont beaucoup, se sont joints au mouvement de la tempérance initié pour mettre fin à cette pratique nuisible. Le dramaturge américain William H. Smith, auteur de The Drunkard, s’est engagé aussi de participer au combat. Contrairement aux comportements vindicatifs des antagonistes, de nombreux personnages impactés ont entrepris des stratégies salvatrices à l’endroit d’Edward tombé dans ce vice. Cet article vise à analyser l’impact de l’alcoolisme sur les mœurs de la société américaine en mettant en lumière le désastre de l’alcoolisme sur la population et l’influence de la culture de la tempérance dans le processus de la lutte contre l’alcoolisme.
Mots-clés : alcoolisme, désastre, tempérance, amour, résilience.
Abstract: In the 1840s in the U.S., excessive consumption of alcohol became a rampant practice and a social norm which had severe effects on the individuals, family units, and the well-being of the society. Physicians, clergymen, literary scholars, many of whom, joined the Temperance Movement initiated to end this dreadful practice. The American playwright William H. Smith, author of The Drunkard, also spelled to partake in the fight. In contrast to the antagonists’ vindictive behaviors, many affected characters, undertook lovely strategies to save the fallen Edward. This article aims to analyze the impact of alcoholism on the morals in the American society by highpointing the disaster alcoholism on the lives of people and the influence of the temperance culture in the process of fighting alcoholism.
Keywords: alcoholism, disaster, temperance, love, resilience
François Tchoman ASSEKA
Résumé : La guerre des femmes est un théâtre à vocation initiatique qui a tété aux mamelles des contes, des mythes et légendes africains. Les récits fabuleux, tel un humus, ont fourni l’essentiel de sa matière. Grâce à la puissance unifiante de l’Art, l’œuvre théâtrale de l’Ivoirien Bottey Zadi Zaourou ambitionne de semer la graine de la paix parmi les peuples avec en arrière-plan, l’universalité. Élaborée dans une perspective sociocritique, la présente étude s’inscrit dans la contemporanéité et la globalisation. S’inscrivant en porte-à- faux contre les canons dramaturgiques préétablis, la dramaturgie de Zadi Zaourou reste un outil novateur et révolutionnaire. Nous parvenons donc aux résultats selon lesquels son écriture théâtrale est celle de la liberté, de l’innovation et de la transculturalité.
Mots clés : contemporanéité, globalisation, novateur, totalité, universalité.
THE WRITING OF TOTALITY IN WOMEN’S WAR BY BOTTEY ZADI ZAOUROU
Abstract: The Women’s War is a theater with an initiatory vocation which has suckled African tales, myths and legends from the breasts. Fabulous stories, like humus, provided most of its material. Thanks to the unifying power of Art, the theatrical work of the Ivorian Bottey Zadi Zaourou aims to sow the seed of peace among peoples with universality in the background. Developed from a sociocritical perspective, this study is part of contemporaneity and globalization. In contrast to pre-established dramaturgical canons, Zadi Zaourou’s dramaturgy remains an innovative and revolutionary tool. We therefore arrive at the results that theatrical writing is that his of freedom, innovation, and transculturality.
Keywords: contemporaneity, globalization, innovative, totality, universality
Germain TCHÈÏ
Résumé : L’image photographique, souvent insérée virtuellement ou réellement dans la narration leclézienne lui confère une profondeur sémantique et esthétique. De par son caractère visuel, la photographie littéraire, sert une cause publicitaire dans une société de forte consommation, favorise la réminiscence mémorielle et constitue une source d’inspiration créatrice. Certaines héroïneslecléziennes sont porteuses de la puissance de la photographie. L’écriture de cet auteur baigne dans une esthétique fortement postmoderne.Cette contribution montre comment la lecture médiatique inscrite dans le champ de l’intermédialité montre sa capacité à rendre compte de manière efficace du texte romanesque de le clezio. L’intermédialité, paradigme à la fois de création littéraire et de lecture favorise d’abord l’inventaire et l’identification des médias en présence, en suite l’analyse de l’impact de ces présences médiatiques sur l’esthétique et construction textuelle et ensuite l’exploration des significations attachées à ces présences en terme d’idéologie. L’objectif est de montrer de l’écriture romanesque de le clezio est d’une hybridité nourrie aux sources des éléments médiatiques modernes.
Mots-clés : écriture, photographie, mémoire, images, narration
MEDIA READING OF LECLEZIEN’S TEXT: AT THE CROSSROADS OF PHOTOGRAPHY
Abstract:The photographic image, often inserted virtually or actually in the Leclézian narrative, gives it a semantic and aesthetic depth. By its visual character, literary photography serves an advertising cause in a society of high consumption, promotes memory reminiscence and is a source of creative inspiration. Certain Leclizian heroines carry the power of photography. This author’s writing is steeped in a strongly postmodern aesthetic. This contribution shows how the media reading inscribed in the field of intermediality shows its capacity to account effectively for the novelistic text of le clezio. Intermediality, a paradigm of both literary creation and reading, first promotes the inventory and identification of the media present, then the analysis of the impact of these media presences on aesthetics and textual construction. and then the exploration of the meanings attached to these presences in terms of ideology. The objective is to show the novelistic writing of le clezio is of a hybridity nourished at the sources of modern media elements.
Keywords: writing, photography, memory, images, narration
Ibraogo KABORE
Résumé : Le multipartisme est manifeste au Burkina Faso. Cette réalité est attestée par l’existence de plusieurs partis politiques sur l’échiquier politique national. Ces derniers prennent part aux différents scrutins organisés. Ce qui rend de facto les élections concurrentielles. Une telle situation a pour corolaire de rendre chaque parti politique ingénieux en termes de savoir-faire et de savoir-être pour l’atteinte de ses objectifs escomptés : rallier le maximum d’électeurs. La confection des logos, élément d’identité, participe à un tel faire. Cet article tente précisément d’analyser le logo du parti politique Mouvement du Peuple pour le Progrès (MPP). Ce dernier, parti au pouvoir, était en lice pour briguer un second mandat. Cet article cherche, dans une perspective sémio-communicationnelle multidimensionnelle, à cerner l’idéologie politique et le programme de société du parti tels qu’articulés par son logo.
Mots-clés : Pragmatique, sémio-communicationnelle, action, captation
THE LOGO OF THE BURKINABÈ POLITICAL PARTY MOVEMENT OF PEOPLE FOR PROGRESS: FROM LANGUAGE TO ACTION
Abstract: The multiparty system is manifest in Burkina Faso. This reality is evidenced by the existence of several political parties on the national political spectrum. The latter take part in the various organized elections. This makes the elections de facto competitive. Such a situation has the corollary of making each political party ingenious in terms of know-how and interpersonal skills to achieve its expected objectives: rallying as many voters as possible. The making of logos, an element of identity, participates in such a process. This article specifically attempts to analyze the logo of the political party People’s Movement for Progress (MPP). The latter, the ruling party, was in the running for a second term. This article seeks, from a multidimensional semio-communicational perspective, to identify the political ideology and the social program of the party as articulated by its logo.
Keywords : Pragmatic, semio-communicational, action, capture
Jean Robert RAKOTOMALALA
Résumé: Face à plusieurs décennies de fausse classification du français en tant que langue étrangère dans des pays où il est à la fois la langue d’enseignement et la langue d’administration, nous proposons ici une approche de la syntaxe débarrassée de ses apories que des ouvrages de référence continuent de publier. C’est cela la colonisation pernicieuse mais en mode masqué (softpower) puisqu’elle culpabilise la victime et innocente les bourreaux. Nous allons démystifier cette aberration en trois points : les pronoms personnels, les pronoms relatifs et le mode des verbes. Mais avant, nous allons montrer que la grammaire s’est installée dans le langage à des fins de cohérence.
Mots-clés: langue, allogène, E. MAROT, syntaxe, pragmatique
TO END THE CONFUSION: LANGUAGE STUDIES OR DENOTATION STUDIES OF DENOTATION
Abstract: Faced with several decades of false classification of French as a foreign language in countries where it is both the language of instruction and the language of administration, we propose here an approach to syntax freed of its “apories” which reference works continue to publish happily. This is the pernicious colonization but in masked mode (softpower) since it makes the victim feel guilty and innocents the executioners. We will demystify this aberration in three points: personal pronouns, relative pronouns and the infinitive mode. But before, we are going to show that the grammar was installed in the language to guaranty the coherence.
Keywords: language, allogenic, E. MAROT, syntax, pragmatic
Komi Seexonam AMEWU
Résumé : Dans L’archer bassari, l’écrivain malien Modibo Sounkalo Keita peint la situation dramatique des pays sahéliens de l’Afrique qui subissent régulièrement les affres de la sécheresse. Le récit retrace précisément le sort malheureux de la communauté bassari d’Oniateh victime de neuf ans de sécheresse. Les répercussions de cette situation de catastrophe naturelle conduisent à une forme d’anomie caractérisée par le dérèglement des mœurs et la transformation de la société en une jungle où « l’homme devient un loup pour l’homme ». Cet article utilise la sociocritique et la théorie de la représentation pour étudier le traitement que le romancier malien a fait de cette situation désastreuse qui ne cesse de miner certaines localités africaines et qui demeure d’actualité. Il ressort, au-delà de la présentation des faits, que la création de L’archer bassari répond au souci de l’auteur de dévoiler à la société africaine ses noirceurs en vue d’une prise de conscience salutaire.
Mots-clés : sécheresse, misère, dérèglement des mœurs, anomie, désenchantement
ANOMY AS A CONSEQUENCE OF DROUGHT IN L’ARCHER BASSARI BY MODIBO SOUNKALO KÉITA
Abstract: In L’archer bassari, the Malian writer Modibo Sounkalo Keita paints the dramatic situation of the Sahelian countries of Africa which regularly suffer the throes of drought. The story precisely traces the unfortunate fate of the Bassari community of Oniateh, victim of nine years of drought. The repercussions of this situation of natural disaster lead to a form of anomy characterized by the disruption of customs and the transformation of society into a jungle where “man becomes a wolf for man”. This article uses sociocriticism and the theory of representation to study the treatment that the Malian novelist made of this disastrous situation which continues to undermine certain African localities and which remains topical. It appears, beyond the presentation of the facts, that the creation of L’archer bassari responds to the author’s concern to reveal to African society its darkness in a view to a salutary awareness.
Keywords: drought, misery, disorder of morals, anomy, disenchantment
Résumé : La femme africaine est longtemps restée sous la tutelle de l’homme. Ce dernier est le porte-flambeau de la société, c’est-à-dire qu’il est la seule voix autorisée à prendre des décisions au sein de la société ; la femme quant à elle est réduite au silence. Les femmes africaines subissent des formes de violences multiples : l’oppression, l’assujettissement, les mariages forcés entres autres. C’est un système social et économique où l’action des femmes se cantonne à la sphère privée, à la différence des hommes qui gèrent le domaine public et politique. Il s’agira dans cet article de la remise en cause des règles sociétales du statut de la femme ensuite la revendication de la place féminine, le désir d’émancipation et d’affirmation féminine.
Mots-clés : Révolte, prostitution, émancipation, sexualité, domination
SEX AS AN ENGINE OF FEMALE DOMINATION IN AFRICAN FRANCOPHONE LITERATURE
Abstract: The African woman has long remained under the yoke of man. The latter is the torchbearer of the society, that is to say that he is the only voice authorized to make decisions within the community; the woman is reduced to silence. African women undergo multiple forms of violence: oppression, subjugation, forced marriages among others. It is a social and economic system where the action of women is confined to the private sphere, unlike men who manage the public and political domain. This article will be about questioning the societal rules of the status of women, then the claim of the feminine place, the desire for emancipation and feminine affirmation.
Keywords: Revolt, prostitution, emancipation, sexuality, domination.
ÉCRIRE LA CULTURE: ORDAINED BY THE ORACLE D’ ASARE KONADU COMME UN ROMAN ETHNOGRAPHIQUE AFRICAIN DEVOILANT LES TRADITIONS DES ASANTES
Résumé : L’article braque ses projecteurs sur le mode ethnographique de narration dans l’élaboration de la fiction narrative — Ordained by the Oracle (1969) d’Asare Konadu. Le roman est examiné comme un inventaire des coutumes, de la philosophie morale, sociale et religieuse des Asantes. C’est un art de descriptions épaisses, l’imbrication complexe d’intrigues et de contre-intrigues. Asare Konadu est qualifié ici de journaliste-romancier et d’ethnographe-romancier qui a adhéré strictement aux faits ethnographiques sociaux en ce qui concerne la description d’une culture. Konadu a sélectionné certaines données ethnographiques Asante (performances rituelles funéraires, mythologie, divination, chefferie, etc.) et les a tissées dans une intrigue autour d’un héros et d’une héroïne Asante imaginaires à travers un genre d’écriture hybride – une fiction ethnographique englobant des événements fascinants et des détails ethnographiques utiles qui boostent la capacité du lecteur à comprendre les contraintes des circonstances des personnages. L’objectif de cet article est de découvrir les données ethnographiques des Asantes, leur expérience culturelle et d’apprécier comment elles sont conçues dans la structure narrative de ce roman.
Mots–clés: Roman ethnographique africain, littérature, Asare Konadu, Akan, Asante, culture, Ghana, tradition
Abstract: The paper beams its searchlights on the ethnographic mode of narration in the crafting of the narrative fiction — Ordained by the Oracle (1969) by Asare Konadu. The novel is scrutinized as an inventory of Asante’s customs, and moral, social, and religious philosophy. It is an art of thick descriptions, the intricate interweaving of plots and counterplots. Asare Konadu is labeled here as a journalist-novelist and ethnographer-novelist who has adhered strictly to social ethnographic facts as he pertained to the etched culture. Konadu has selected some Asante ethnographic data (funeral ritual performances, mythology, divination, chieftainship, etc. and woven them into a plot around an imaginary Asante hero and heroine through a hybrid writing genre—ethnographic fiction encompassing compelling events and useful ethnographic detail which advance the reader’s ability to understand the constrictions of circumstance on characters. The objective of this research paper is to ferret out the Asante ethnographic data, and their cultural experience and appreciate how they are crafted into this creative writing’s narrative framework.
Keywords: African ethnographic novel, literature, Asare Konadu, Akan, Asante, culture, Ghana, tradition
SOCIÉTÉ, SOCIOLINGUISTIQUE, ALPHABÉTISATION, HISTOIRE
Résumé : Le programme pédagogique des IFEF établit le 01/10/2013 DIFEF (Direction des Instituts de Formation et d’Éducation Féminine) s/pédagogique prend en compte la formation en entrepreneuriat et les TIC. Ce qui est une première depuis la création des foyers féminins en Côte d’Ivoire. Malgré l’effort des autorités qui ambitionne de rendre la gent féminine plus autonome en introduisant ces deux nouvelles formations dans ce récent programme. Le constat reste alarmant, « selon les rapports de l’ONU-Femmes, une grande majorité des auditrices se retrouve encore confinée dans les ménages après avoir passé des années dans les IFEF ». C’est dans ce cadre que nous voudrions porter un regard critique sur l’insertion de l’éducation en TIC et entrepreneuriat dans les centres dédiés à la formation des femmes en Côte d’Ivoire. Cette recherche nous amène à faire ressortir les forces et les faiblesses ces deux modules de formation.
Mots clés : éducation, entrepreneuriat, TIC
ENTREPRENEURIAL EDUCATION AND ICT IN WOMEN’S TRAINING AND EDUCATION INSTITUTES (IFEF) : CHALLENGES AND PERSPECTIVES
Abstract: Established on october, 1st 2013, the IFEF‘s pedagogy program DIFEF (women Education and training Intitute Office) includes business and ICT training. That’s a first of its kind since the creation of women centres in Ivory Coast. Despite the effort of the authorities in order to make women more independant by adding these two new trainings to that program, the repport is still alarming « according to women-UN the majority of students are still housewives after so many years spent in the IFEF » . that’s why we would like to criticize the ICT and business education taught in the women training centres in Ivory Coast. So we will focus on the strengths and and the weaknesses of those two modules.
Keywords: education, business, ICT
Coleman YARO
Résumé : Le développement de la compétence orale est au cœur de l’enseignement de la langue française dans le système éducatif ghanéen. L’objectif global pour l’enseignement-apprentissage de la langue inscrit dans le curriculum prévu pour le niveau SHS veut que la compétence de la communication, voire le développement de l’expression orale de langue occupe une place primordiale. Cet article cherche à vérifier la place qu’occupent les activités interactives lors des leçons de la grammaire au niveau SHS. Le chercheur a utilisé, comme outils méthodologiques, l’observation non-participante et le questionnaire pour collecter les données. Trois enseignants sont observés et ils ont aussi répondu au questionnaire pour donner le renseignement sur la place de l’interaction lors d’une leçon du FLE. À travers l’observation, nous avons eu les données concernant la place que les enseignants accordent aux activités interactives dans leurs leçons. Le questionnaire nous a permis de susciter leurs opinions à propos de l’interaction dans leurs leçons. Les données ont montré clairement que les activités et les tâches interactives sont absents dans la présentation des leçons dans les écoles en question. Les recommandations renseignent les enseignants d’accorder une place importante aux activités interactives lors de la présentation des leçons du FLE dans le but de susciter et de développer l’expression orale chez les apprenants. Cela, sans équivoque, conduira à la réalisation de l’objectif global pour l’enseignement du FLE au niveau SHS au Ghana qui soit le développement de la communication, voire l’expression orale et la compréhension orale chez apprenants.
Mots-clés : Compétence orale, compétence communicative, activités interactives
THE DEVELOPMENT OF THE ORAL COMPETENCE IN GRAMMAR LESSONS AMONG LEARNERS AT THE SHS LEVEL: WHAT IMPORTANCE IS GIVEN TO INTERACTIVE ACTIVITIES?
Abstract: The development of oral competence is at the heart of the teaching of the French language in the Ghanaian educational set up. The rational for the teaching of the language as enshrined in the curriculum for the SHS level is the development of the communicative competence, with premium attention given to oral expression. The research sought to verify the importance given to interactive activities during French lessons at the SHS level. The researcher used non-participant observation and questionnaire as their methodological tools. Lessons of three teachers were observed and the three teachers were given questionnaire to respond to. The observation offered the researcher firsthand information concerning the use or otherwise of interactive activities during lessons. Through the questionnaire, the researcher was able to solicit the opinions of the teachers with regards to the use of interactive activities during lessons. The results showed that interactive activities and tasks are conspicuously missing the French lessons in the schools in question. Recommendations offered following the results obtained, informed the teachers of French at the SHS level to give attention to interactive activities in their lessons in order to develop the oral expressions of learners. This surely will lead to the realisation of the objectives for the teaching of French as indicated in the curriculum for the teaching of the language at the SHS level.
Keywords : Oral expression, communicative competence, interactive activités
Résumé : Que faire pour formuler des solutions adéquates aux problèmes liés à l’existentiel des citoyens béninois au quotidien ? L’article suggère, une prise en compte de la dimension anthropologique, portant sur la problématique du développement avec pour question référentielle, celle qui porte sur le choix du type d’homme qu’il faut pour le Bénin, considéré comme un pays en quête de repères à l’ère de la mondialisation et de la postmodernité. A l’analyse, il est en effet impossible, voire hasardeux, d’entreprendre toute politique de développement en dehors de l’éducation. Dans ce contexte, peut-on affirmer que les pratiques d’orientation en cours dans le système éducatif formel au Bénin contribue au développement de ce pays ? Cette question, invite à la réflexion sur les rapports structurel et opérationnel, entre les pratiques d’orientation scolaire au Bénin et la qualité des parcours scolaires des apprenants.L’enjeu pour nous, ou mieux, l’objectif visé à travers cette démarche serait de libérer l’avenir à partir d’une analyse critique des pratiques d’orientation en milieu scolaire en cours au Bénin afin de mettre à jour les éléments endogènes et exogènes susceptibles de donner sens à une éducation formelle appropriée sans laquelle on ne saurait parler de développement au Bénin.
Mots-clés : Développement, orientation scolaire, Bénin
EDUCATIONAL GUIDANCE AND DEVELOPMENT POLICIES IN AFRICA: TOWARDS FOR ETHICAL OUTLOOK IN BÉNIN REPUBLIC
Abstract: What can be done to formulate adequate solutions to the problems related to the existential life of Beninese citizens on a daily basis? The article suggests taking into account the anthropological dimension bearing on the problem of development with the referential question being that which relates to the choice of the type of man needed for Benin, considered as a country in search of benchmarks in the world. era of globalization and postmodernity. On analysis, it is indeed impossible, even risky, to undertake any development policy outside of education. In this context, can we affirm that the guidance practices in progress in the formal education system in Benin contribute to the development of this country? This question invites reflection on the structural and operational relationships between school guidance practices in Benin and the quality of learners’ educational pathways. The challenge for us, or better, the objective targeted through this approach would be to release the future from a critical analysis of guidance practices in schools in progress in Benin in order to update the endogenous elements and exogenous likely to give meaning to an appropriate formal education without which we cannot speak of development in Benin.
Keywords: Development, educational guidance, Benin
Dacharly MAPANGOU
Résumé : Apparus entre la fin du XXe siècle et le début du XXIe siècle, le transhumanisme et le posthumanisme, comme philosophies de l’augmentation et de l’amélioration volontaire de l’homme par les bienfaits de la science et de la technologie, représentent, dans la science-fiction contemporaine, un nouvel humanisme par leur vision libératrice et leur assurance prophétique. En nous appuyant sur Golem de Pierre Assouline, où l’auteur met en scène un personnage augmenté et amélioré, grâce à la science et à la technologie, cette contribution se propose, par le truchement d’une lecture mythocritique et psychanalytique, de saisir la pertinence de ce nouvel humanisme qui hante notre société postmoderne qui ressemble de plus en plus à un univers de science-fiction. Grosso modo, ce travail est une réflexion sur l’articulation entre organicité et artificialité qui constituent le corps transhumanisé et posthumanisé.
Mots-clés : Mythocritique, Posthumanisme, Psychanalyse, Société postmoderne, Transhumanisme
TRANSHUMANISM AND POSTHUMANISM AS A DESIRABLE MODEL OF HUMANITY IN OUR CONTEMPORARY POSTMODERN SOCIETY: READING GOLEM BY PIERRE ASSOULINE
Abstract : Appearing between the end of the twentieth century and the beginning of the twenty-first century, transhumanism and posthumanism, as philosophies of the voluntary increase and improvement of man through the benefits of science and technology, represent, in contemporary science fiction, a new humanism through their liberating vision and their prophetic assurance. Based on Pierre Assouline’s Golem, in which the author stages an augmented and improved character, thanks to science and technology, this paper proposes, through a mythocritical and psychoanalytical reading, to grasp the relevance of this new humanism which haunts the postmodern society which look more and more like a universe of science fiction. Roughly speaking, this work is a reflection on the articulation between organicity and artificiality that constitute the transhumanized and posthumanized body.
Keywords : Mythocriticism, Posthumanism, Psychoanalysis, Postmodern society, Transhumanism
Resumen: El matrimonio tradicional o consuetudinario forma parte de los elementos esenciales de la cultura africana desde muchos siglos. Este matrimonio resulta de una tradición ancestral, cuya dote desempeña un papel importantísimo. La dote es una muy antigua práctica africana que existía y sigue existiendo hoy en día en algunas sociedades africanas. Representa un signo de unión, de acercamiento de dos familias. El análisis del trabajo presenta las influencias materiales y financieras que sufren el matrimonio tradicional fang a través la dramaturgía de Pancracio Esono Mitogo Obono Nfeme en El hombre y la costumbre (1991). En casa del pueblo fang de Guinea Ecuatorial, la dote valida y confirma el casamiento tradicional. No se puede hablar de casamiento sin dote. Antiguamente basada sobre elementos simbólicos, cada vez más, la dote está influida en la potencia del dinero. De hecho, de una parte, el dramaturgo Pancracio Esono pone de realce a la mujer honrada por el novio amoroso. De otra parte, critica a los suegros que exigen muchos dinero por la dote.
Palabras llaves : Matrimonio tradicional, dote, codicia, valorización, novio (a)
LE MARIAGE TRADITIONNEL FANG DANS EL HOMBRE Y LA COSTUMBRE DE PANCRACIO ESONOMITOGO OBONO NFEME : LA DOT ENTRE CUPIDITE ET VALORISATION
Résumé : Depuis des siècles, le mariage traditionnel ou coutumier fait partie des éléments essentiels de la culture africaine. Ce mariage pro vient d’une tradition ancestrale, où la dot joue un rôle très important. La dot est une pratique très ancienne qui existait et continue d’exister aujourd’hui dans quelques sociétés africaines. Elle représente un symbole d’union, de rapprochement de deux familles. L’analyse du travail présente les influences matérielles et financières dont souffre le mariage traditionnel à travers la dramaturgie de Pancracio Esono Mitogo Obono Nfeme en El hombre y la costumbre (1991). Chez le peuple fang de Guinée Equatoriale, la dot valide et confirme le mariage traditionnel. On ne peut pas parler de mariage sans dot. Autrefois basée sur des éléments symboliques, la dot est de plus en plus influencée par la puissance de l’argent. De fait, d’une part, le dramaturge Pancracio Esono met en évidence la femme honorée par le fiancé amoureux. Et d’une autre part, il critique les beaux parents qui exigent beaucoup d’argent pour la dot.
Mots-clés : Mariage traditionnel, dot, cupidité, valorisation, fiancé(e)
THE TRADICIONAL’S WEDDING FANG IN EL HOMBRE Y LA COSTUMBRE DE PANCRACIO ESONOMITOGO OBONO NFEME: THE DOWRY BETWEEN CUPIDITY AND VALORIZATION
Abstract : For many centuries, traditional or customary marriage has been an essential part of African culture. This marriage stems from an ancestral tradition, where the dowry plays a very important role. The dowry is a very ancient practice that existed and continues to exist today in some African societies. It represents a symbol of union, of bringing two families together. The analysis of the work presents the material and financial influences that traditional marriage suffers through the dramaturgy of Pancracio Esono Mitogo Obono Nfeme in El hombre y la costumbre (1991). Among the Fang people of Equatorial Guinea, the dowry validates and confirms the traditional marriage. One cannot speak of a marriage without a dowry. Formerly based on symbolic elements, the dowry Is increasingly Influenced by the power of money. In fact, on the one hand, the playwright Pancracio Esono highlights the woman honroured by loving fiancé. On the other hand, he criticises in-laws who demand a lot of money for the dowry.
Keywords: Traditional’s wedding, dowry, cupidity, valorization, fiancé
Résumé : Au cœur de toute guerre se trouve toujours un aspect communicationnel. Cet aspect est resté collé au caractère factuel de la chronologie et de l’actualité du conflit qui oppose l’Ukraine à la Russie. C’est dans ce sillage que le Président ukrainien, Volodomyr Zelensky a multiplié les discours en visioconférence devant les parlementaires occidentaux. Dans l’objectif de décrypter ces différentes adresses, nous nous sommes servi des outils de la psychocritique de Anne MAUREL (1998: 46). Cette théorie permet de mettre en relief l’utilisation de certaines images pouvant éclairer les intentions d’un auteur. L’orateur a modulé à chaque fois son adresse vis-à-vis de chaque auditoire. Ainsi, a-t-il au cas par cas ciblé les symboles historiques qui puissent faire chavirer le cœur des uns et des autres. Au même moment à travers ces clichés assez représentatifs de chaque nation, la rhétorique de Zelensky a exploité les ressources sentimentales pour appeler les différents partenaires à leurs devoirs.
Mots-clés : discours, guerre, symbolisme, devoir, Ukraine
ZELENSKY ADDRESSES WESTERN PARLIAMENTS: IS IT JUST A SYMBOLYSM OR A CALL TO DUTY?
Abstract: There is often a communication aspect in the heart of every war. That aspect is inextricably stuck to the factual nature of the chronology and the actuality of the conflict between Ukraine and Russia. It is in the wake of this, Zelensky has multiplied speeches in video conference before Western parliamentarians. In order to decipher these different discourses, we used the psychocritical tools of Anne MAUREL, thanks to her book La critique, (1998 :46). This theory makes it possible to highlight the use of certain imageries that can shed light on the true intentions of the author. Each time, the speaker modulated his address to each audience. Thus, on a case-by case basis, he targeted the historical symbols that could melt the hearts of his interlocutors. At the same time, through these fairly representative cliches of each nation, Zelensky’s rhetoric exploited sentimental resources to call the various partners to their duty.
Keywords: speech, war, symbolism, duty, Ukraine
Kouadio Emile KRAMO, Koffi Kouman Simon KOUASSI & Tiémoko DOSSO
Résumé : Depuis son élection en 2019, le président ukrainien Volodymyr Zelensky travaille pour l’intégration de l’Ukraine à l’Union Européenne ainsi que son adhésion à l’OTAN. Ceci impliquerait l’intervention des pays membres de l’OTAN en faveur de l’Ukraine en cas d’agression militaire. Cependant, la Russie s’oppose à cette perspective étant donné l’impact géopolitique d’une telle décision. Elle craint donc une éventuelle adhésion ukrainienne à l’OTAN, qu’elle voit comme une organisation concurrente menaçant sa sécurité, ainsi que le rapprochement des anciennes républiques soviétiques d’Europe avec l’Union Européenne. Ainsi, pour faire face à la persistance de l’Ukraine, la Russie a depuis le 24 février dernier, lancé une série d’opérations militaires de grande envergure sur le territoire ukrainien. Aux yeux de l’Union Européenne qui a une politique étrangère et de la sécurité commune instituée par le Traité de Maastricht de 1992, l’intervention militaire russe en Ukraine déstabilise profondément l’ordre de sécurité international et européen. En réaction, le Conseil Européen a pris une multitude des sanctions à l’endroit de la Russie, en dépit desquelles la crise s’intensifie provoquant beaucoup de dégâts matériels et des lourdes pertes en vies humaines. C’est pourquoi l’objectif de notre recherche est d’analyser les forces et faiblesses de l’ONU dans le conflit russo-ukrainien.
Mots-clés : Politique étrangère, sécurité commune, Organisation des Nations Unies, Guerre, Russie, Ukraine, Forces, Faiblesses
CHAOTIC PURSUIT OF WORLD ORGANIZATION : THE CASE OF THE RUSSIAN-UKRAINIAN WAR ASSESSMENT AND PROSPECTS
Abstract: Since his election in 2019, Ukrainian President Volodymyr Zelensky has been working for Ukraine’s integration into the European Union as well as its membership in NATO. This would imply the intervention of NATO member countries in favor of Ukraine in the event of military aggression. However, Russia opposes this prospect given the geopolitical impact of such a move. She therefore fears a possible Ukrainian membership of NATO, which she sees as a competing organization threatening her security, as well as the rapprochement of the former Soviet republics in Europe with the European Union. Thus, to deal with the persistence of Ukraine, Russia has since February 24 launched a series of large-scale military operations on Ukrainian territory. In the eyes of the European Union, which has a common foreign and security policy established by the Maastricht Treaty of 1992, the Russian military intervention in Ukraine is profoundly destabilizing the international and European security order. In response, the European Council took a multitude of sanctions against Russia, despite which the crisis intensified causing a lot of material damage and heavy loss of human life. Hence our interest in analyzing the strengths and weaknesses of the UN in the context of the Russian-Ukrainian conflict.
Keywords: Foreign politic, common security, United Nations Organization, war, Russia, Ukraine, strengths, weaknesses
Résumé : La politique linguistique des décideurs du système scolaire ivoirien a légitimé le français en tant que langue officielle, l’anglais comme langue vivante 1, l’allemand et l’espagnol, langue vivante 2. Par contre, les langues nationales ont été laissées pour compte. Cette situation de colonisation linguistique nécessite une décolonisation linguistique à l’instar de plusieurs pays africains tels que le Sénégal. Pour y arriver, nous avons proposé l’alternance codique langue nationale-français-espagnol dans l’enseignement secondaire. Pour ce faire, nous avons mené une enquête auprès des acteurs clés pour vérifier s’ils épouseraient cette vision de décolonisation linguistique. A cet effet, l’analyse quantitative a montré que 4/6 soit 66,66% des enseignants sont favorables à ce projet. Aussi certains élèves restent-ils pessimistes quant à sa faisabilité. Quant à l’analyse qualitative, elle a donné les raisons de ce refus. Alors, une sensibilisation et la formation des enseignants s’avèrent nécessaires pour parvenir à la décolonisation linguistique. Cela dit, notre objectif est de montrer que l’intégration des langues nationales dans l’enseignement de l’espagnol contribue à revaloriser l’identité culturelle et linguistique des ivoiriens.
Mots-clés :Alternance codique, décolonisation linguistique, langues nationales, espagnol, français, enseignement secondaire
CODE-SWITCHING BETWEEN NATIONAL LANGUAGES-FRENCH-SPANISH: A FORM OF LINGUISTIC DECOLONIZATION IN SECONDARY EDUCATION IN CÔTE D’IVOIRE
Abstract: The language policy of the decision makers of the ivorian school system legitimized French as an official language, English as living language 1, German and Spanish, living language 2. On the other hand, the national languages were left behind. This situation of linguistic colonization requires linguistic decolonization like several African countries such as Senegal. To achieve this, we have proposed code-switching national language-French-Spanish in secondary education. To do this, we conducted a survey of key players to see if they would embrace this vision of linguistic decolonization. To this end, the quantitative analysis showed that 4/6or 66,66% of the teachers accepted this project. Also, some students remain pessimistic about its feasibility. As for the qualitative analysis, it gave the reasons for this refusal. Therefore, raising awareness and training teachers are necessary to achieve linguistic decolonization. That said, our objective is to show that the integration of national languages in the teaching of Spanish contributes to revaluing the cultural and linguistic identity of Ivorians.
Keywords: Code-switching, linguistic decolonization, national languages, Spanish, French, secondary education
Lebon TSHIMPE KADIMA & Charles KISOLOKELE
Résumé : Depuis son élection en 2019, le président ukrainien Volodymyr Zelensky travaille pour l’intégration de l’Ukraine à l’Union Européenne ainsi que son adhésion à l’OTAN. Ceci impliquerait l’intervention des pays membres de l’OTAN en faveur de l’Ukraine en cas d’agression militaire. Cependant, la Russie s’oppose à cette perspective étant donné l’impact géopolitique d’une telle décision. Elle craint donc une éventuelle adhésion ukrainienne à l’OTAN, qu’elle voit comme une organisation concurrente menaçant sa sécurité, ainsi que le rapprochement des anciennes républiques soviétiques d’Europe avec l’Union Européenne. Ainsi, pour faire face à la persistance de l’Ukraine, la Russie a depuis le 24 février dernier, lancé une série d’opérations militaires de grande envergure sur le territoire ukrainien. Aux yeux de l’Union Européenne qui a une politique étrangère et de la sécurité commune instituée par le Traité de Maastricht de 1992, l’intervention militaire russe en Ukraine déstabilise profondément l’ordre de sécurité international et européen. En réaction, le Conseil Européen a pris une multitude des sanctions à l’endroit de la Russie, en dépit desquelles la crise s’intensifie provoquant beaucoup de dégâts matériels et des lourdes pertes en vies humaines. C’est pourquoi l’objectif de notre recherche est d’analyser les forces et faiblesses de l’ONU dans le conflit russo-ukrainien.
Mots-clés : Politique étrangère, sécurité commune, Organisation des Nations Unies, Guerre, Russie, Ukraine, Forces, Faiblesses
CHAOTIC PURSUIT OF WORLD ORGANIZATION : THE CASE OF THE RUSSIAN-UKRAINIAN WAR ASSESSMENT AND PROSPECTS
Abstract: Since his election in 2019, Ukrainian President Volodymyr Zelensky has been working for Ukraine’s integration into the European Union as well as its membership in NATO. This would imply the intervention of NATO member countries in favor of Ukraine in the event of military aggression. However, Russia opposes this prospect given the geopolitical impact of such a move. She therefore fears a possible Ukrainian membership of NATO, which she sees as a competing organization threatening her security, as well as the rapprochement of the former Soviet republics in Europe with the European Union. Thus, to deal with the persistence of Ukraine, Russia has since February 24 launched a series of large-scale military operations on Ukrainian territory. In the eyes of the European Union, which has a common foreign and security policy established by the Maastricht Treaty of 1992, the Russian military intervention in Ukraine is profoundly destabilizing the international and European security order. In response, the European Council took a multitude of sanctions against Russia, despite which the crisis intensified causing a lot of material damage and heavy loss of human life. Hence our interest in analyzing the strengths and weaknesses of the UN in the context of the Russian-Ukrainian conflict.
Keywords: Foreign politic, common security, United Nations Organization, war, Russia, Ukraine, strengths, weaknesses
Résumé : L’ajustement au deuil de la perte d’un être cher est un processus complexe influencé par plusieurs facteurs. Si pour certains, le travail de deuil de la perte d’un proche se déroule normalement et sans difficultés majeures, chez d’autres, il rencontre des complications pouvant déboucher sur des psychopathologies du deuil. L’objectif de cette étude est de mettre en évidence la dynamique entre les symptômes du trouble de stress post traumatique et le travail de deuil en vue de comprendre et expliquer la trajectoire singulière de vie dans l’ajustement au deuil de la perte d’un proche significatif dans des circonstances traumatisantes. Pour y parvenir, nous avons adopté la démarche clinique à travers l’illustration d’un cas clinique. L’entretien et observation cliniques sont les techniques utilisées pour constituer un corpus d’énoncés de l’histoire de vie et d’expériences vécues analysé à travers la technique d’analyse de contenu et selon l’approche cognitive. Nous sommes parvenus au résultat que la sévérité et les symptômes du trouble de stress post traumatique entravent le travail de deuil du mari chez les femmes déplacées internes. Aussi, l’angoisse de mort et l’anxiété de perte liée à la multiplicité des pertes et la répétition des événements traumatiques empechent l’élaboration du deuil.
Mots-clés : Deuil, traumatisme, travail de deuil, trouble de stress post-traumatique (TSPT)
POST-TRAUMATIC STRESS DISORDER AND MOURRING WORK IN AN INTERNAL DISPLACE WOMAN FOLLOWING TERRORIST ATTACKS AND INTER-COMMUNITY CONFLICTS IN THE VILLAGE OF YIRGOU, BURKINA FASO
Abstract: Adjusting for the loss of a loved one is a complex process influenced by several factors. While for some the work of mourning the loss of a loved one takes place normally and without major difficulties, in others it encounters complications that can lead to psychopathologies of grief. Our goal was to highlight the dynamics between the symptoms of post-traumatic stress disorder and bereavement work in order to understand and explain the singular trajectory of life in adjusting to the bereavement of the loss of a significant loved one. To achieve this, we adopted the clinical approach through illustrations of one clinical case. Clinical interviews and observations were the techniques used to collect our data that were analyzed through the content analysis technique and the cognitive model. Result showed that the severity and post-traumatic stress disorder symptoms hinders the husband’s grieving work in internally displaced women. Furthermore, the fear of death and anguish of loss caused by multiple and many traumatic events hinder the mourring process.
Keywords: Grief, tramatism, bereavement work, post-traumatic stress disorder (PTSD)
Résumé : Produire et diffuser du savoir implique une certaine responsabilité pour les chercheurs.euses et s’inscrit également dans des contextes spécifiques, bien que ces derniers peinent généralement à être explicités. A travers cette contribution, nous montrons que derrière toute théorie, mais aussi derrière tout paradigme de recherche, se cachent des soubassements idéologique, épistémologique et ontologique et que ceux-ci peuvent être imprégnés de colonialité. Pour se faire, nous adoptons une perspective constructiviste critique et décoloniale et prenons l’exemple d’une théorie en psychologie sociale, celle de l’identité sociale, dont nous questionnons les fondements idéologiques et leurs répercussions. Finalement, nous soulignons qu’une prise de conscience de ces soubassements et une réflexion approfondie sur les pratiques des chercheurs.euses sont nécessaires pour décoloniser la recherche scientifique.
Mots-clés : décolonisation, psychologie sociale, identité sociale, idéologie en sciences, épistémologies
DECOLONIZING SCIENTIFIC RESEARCH IN SOCIAL PSYCHOLOGY: AN ILLUSTRATION THROUGH SOCIAL IDENTITY THEORY
Abstract : Producing and disseminating knowledge implies a certain responsibility from researchers and it also stems from specific contexts, which are not always explicit. Through this contribution, we show that behind any theory, but also behind any research paradigm, there are hidden ideological, epistemological and ontological underpinnings which can be impregnated with coloniality. To do so, we adopt a critical and decolonial constructivist perspective and take the example of a theory in social psychology, the social identity theory, questioning its ideological underpinnings and reflecting on their repercussions. Finally, we emphasize that an awareness of these foundations and an in-depth reflection on researchers’ practices are necessary towards decolonizing scientific research.
Keywords: decolonization, social psychology, social identity, ideology in sciences, epistemologies
Résumé : Le développement est un gage de stabilité et du bien-être au mieux-être. Chaque coin du monde ou de notre pays aspire à son développement pour mener une vie meilleure. La Province du Sud – Ubangi, sortie de démembrement des nouvelles provinces de la République Démocratique du Congo a fortement besoin des projets de développement pour son émergence. Pour ce faire, des structures locales sont en train d’y exécuter des projets dits de développement mais dont les impacts sur terrain ne semblent pas être bien perçus par la population. La majorité des projets est lancée au départ en présence des tous, mais clôturée sans rendre compte aux bénéficiaires directs ou indirects, faisant pousser des polémiques sur la gestion financière qui, selon certaines langues, va toujours aux intérêts des responsables des structures exécutantes. Grâce à la méthode d’enquête auprès de 23 ONG locales et 84 personnes choisies parmi la population bénéficiaire des projets de développement, il s’est dégagé le constat selon lequel les ONG exécutent les projets pour les intérêts propres des responsables et non de la population cible parce qu’il y a peu des projets qui atteignent les résultats attendus.
Mots-clés : Impacts, projets de développement, bénéficiaires, Sud-Ubangi
MANAGEMENT OF DEVELOPMENT PROJECTS BY LOCAL NON-GOVERNEMENTAL ORGANIZATIONS (NGOs) IN THE SOUTH UBANGI
Abstract: Development is a pledge of stability and well-being to well-being. Every corner of the world or our country yearns for its development to lead better life. South province of Ubangi, emerging from the dismemberment of the new provinces of the Democratic Republic of Congo, has a strong need for development projects for its emergence. To do this, local structures are in the process of carrying out so called development projects there, but whose impacts on the ground do not seem to be well perceived by the population. The majority of projects are launched at the start in the presence of all, but closed without reporting to the direct or indirect beneficiaries, causing controversy over financial management which, according to certain languages, always goes to the interests of the heads of the executing structures. Thanks to the survey method by questionnaire, with 23 local NGOs and 84 people chosen from among the population benefiting from development projects, it emerged that NGOs carry out projects for the interest of those responsible and not for the target population because there are few projects that achieve the expected results.
Keywords: impacts, project, development, beneficiaries.
Résumé : Dori est la capitale de la région du sahel du Burkina Faso, pays n’ayant aucun débouché sur la mer. Cette localité vit au rythme du passage des migrants à destination de la Lybie ou de l’Algérie via le Niger. C’est pour savoir davantage que nous avons initié cette recherche sous le thème : « Quand la route de la méditerranée transite par Dori, une ville du sahel Burkina ». Elle aborde les conditions de vie des migrants en transit et la présence des différentes structures qui œuvrent quotidiennement à offrir un meilleur séjour à ces passants. Cette recherche s’appuie spécifiquement sur des enquêtes de terrain à Dori. Les résultats issus du terrain montrent que les candidats à la migration sont originaires de plusieurs pays (Togo, Benin, Gambie, Sénégal, Côte D’Ivoire). Ces derniers rencontrent des problèmes de santé, d’alimentation, de logement malgré l’accompagnement des ONG, des associations et des agences des Nations Unies.L’objectif est d’analyser les conditions de séjour des migrants en transit vers la méditerranée.
Mots-clés: Burkina Faso, Dori, Sahel, migration, méditerranée
WHEN THE MEDITERRANEAN ROAD PASSES THROUGH DORI, A CITY IN THE SAHEL BURKINA
Abstract: Dori is the capital of the Sahel region of Burkina Faso, a landlocked country with no outlet to the sea. This locality lives to the rhythm of the passage of migrants bound for Libya or Algeria via Niger. It is to find out more that we initiated this research under the theme: “When the Mediterranean road passes through Dori, a city in the Burkinabe Sahel”. It addresses the living conditions of migrants in transit and the presence of the various structures that work daily to offer a better stay to these passers-by. This research is based specifically on field surveys in Dori. The results from the field show that the candidates for migration come from several countries (Togo, Benin, Gambia, Senegal, Ivory Coast). They face health, food and housing challenges despite the support of NGOs, associations and United Nations agencies.
Keywords: Burkina Faso, Dori, Sahel, migration, mediterranean
Résumé : L’examen des publications scientifiques révèle que les considérations épistémologiques deviennent de plus en plus importantes. La posture épistémologique des chercheurs se précise davantage dans les travaux publiés. Or, il est de la responsabilité de tout chercheur de choisir et de défendre la position épistémologique adoptée par rapport à l’objet de recherche afin de convaincre le lecteur que, à la lumière de cette position, le chercheur dispose d’une base solide sur laquelle construire des connaissances valides. Cette note de synthèse s’inscrit donc dans ce contexte, avec pour objectif premier d’inciter tout chercheur à se situer par rapport aux préoccupations les plus pressantes soulevées par une étude.
Mots-clés : recherche scientifique, positionnement épistémologique, responsabilité épistémologique, recul épistémique, réflexivité
FROM THE IMPORTANCE OF EPISTEMOLOGICAL RESPONSIBILITY IN SCIENTIFIC RESEARCH: BRIEFING NOTE
Abstract: A review of recent literature reveals that epistemological considerations are becoming increasingly important. The epistemological posture of researchers is further clarified in the published work. Ultimately, it is the responsibility of any researcher to choose and defend the epistemological position adopted in relation to the object of research in order to convince the reader that, in the light of this position, the researcher has a solid foundation on which to build valid knowledge. This summary note is therefore part of this context, with the primary objective of encouraging any researcher to situate himself in relation to the most pressing concerns raised by a study.
Keywords: scientific research, epistemological positioning, epistemological responsibility, epistemic retreat, reflexivity
Résumé : La présente contribution se penche sur la diversité patrimoniale du Kala. Terroir intercalé entre Ségou et Macina, il est un creuset de la diversité culturelle et du syncrétisme religieux. À l’analyse, traditionnellement, en Afrique de l’Ouest, les terroirs constituent un maillon conséquent d’appartenance et de socialisation des Hommes. À ce titre, d’une aire culturelle à une autre, d’un pays à un autre, la richesse et la diversité des patrimoines analogiques façonnent les vies. De ce fait, au Mali, parallèlement aux foyers culturels renommés et reconnus comme le Manding, le Wassoulou, le Kénédougou ou Tombouctou entre autres, le Kala est un terroir qui regorge aussi plusieurs patrimoines matériels qui se confondent avec l’histoire des populations locales. Restés à l’ombre du rayonnant Ségou dont il est une partie intégrante par extension, le Kala et sa diversité patrimoniale, des religions du terroir à l’Islam en passant par plusieurs avatars de la colonisation, demeurent peu connus. L’objectif de cette contribution est de jeter un regard panoramique sur le patrimoine du Kala.
Mots-clés : Kala, patrimoines culturels, richesse, syncrétisme, modernité
IMMERSION IN A MELTING POT OF HERITAGE: THE EXAMPLE OF KALA (MALI)
Abstract: The current contribution is about the patrimonial diversity of Kala. A territory located between Segou and Macina it is a melting pot of the cultural diversity and religious syncretism. In analysis traditionally, in West Africa, lands constitute a consequent element of belonging and men’s socialization. In fact, from a cultural area to another, from a country to another, the abundance and diversity of analogical heritages give sens to lives. Indeed, in Mali, at the same time as known and named cultural homes like: the Manding, the Wassoulou, the Kenedougou or Timbuktu and so on, etc. Kala is a place which is also full of many material heritages which are confused with the histories of local populations. Remained unknown due to the brilliant Segou in which it is an integral part by extension, Kala and its patrimonial diversity, from land religions to Islam passing by many transformations of colonialization, remains less known. The objective of this contribution is to have a panoramic look at the Kalaheritage.
Keywords: Kala, cultural heritages, abundance, syncretism, modernity
Résumé : L’instabilité politique, l’insécurité et la pauvreté ont contribué à fragiliser l’État burkinabè. Toutes choses qui mettent à mal son développement. La fragilité de l’État burkinabè réside dans sa faible capacité de réponse aux besoins de sa population. Face à cette situation et au regard des limites des anciens modèles de développement, il s’avère important de penser une alternative au modèle classique de développement. C’est dans ce sens que s’inscrit l’approche par les capabilités et les approches endogènes de développement. L’approche par les capabilités se veut une alternative à l’approche par le PIB. Le développement endogène se présente comme une approche intégrée de celui-ci qui prend en considération les différents aspects du développement. Pour remédier aux crises sociopolitiques de façon durable, il est convenable de s’inscrire dans une dynamique participative afin d’impliquer les acteurs locaux à la recherche des solutions appropriées à leurs propres problèmes.
Mots-clés : fragilité, État, capabilité, développement, endogène
THE FRAGILITY OF THE BURKINABE STATE AND THE CHALLENGE OF ENDOGENOUS DEVELOPMENT
Abstract: Political instability, insecurity and poverty have contributed to weakening the state of Burkina Faso. All things that undermine its development. The fragility of the Burkinabè State lies in its weak capacity to respond to the needs of its population. Faced with this situation and in view of the limits of the old development models, it is important to think of an alternative to the classic development model. It is in this sense that the capability approach and endogenous approaches to development are inscribed. The capabilities approach is an alternative to the GDP approach. Endogenous development is presented as an integrated approach to it which takes into consideration the different aspects of development. To remedy socio-political crises in a sustainable way, it is appropriate to be part of a participatory dynamic in order to involve local actors in the search for appropriate solutions to their own problems.
Keywords: fragility, state, capability, development, endogenous
Résumé : Le secteur informel considéré comme un mode transitoire du processus de construction d’une économie dans les pays en développement, est aujourd’hui dynamique et occupe une part importante de la population active. Pour s’insérer professionnellement dans ce secteur, un facteur important est pris en compte, la langue. Il faut le noter, la Côte d’Ivoire est un pays plurilingue ayant le français comme langue officielle. Il est la langue de l’administration, de la scolarisation et de l’insertion socioprofessionnelle dans le domaine formel et informel. Toutefois, les langues locales constituent aussi un élément déterminant pour une insertion professionnelle dans le secteur informel en Côte d’Ivoire, précisément à Abidjan ; surtout dans le processus de marchandage, dans l’obtention d’un métier dans une entreprise informelle et même dans la réduction des prix des marchandises. Cet article se donne pour objectif de montrer comment les langues africaines favorisent l’insertion socioprofessionnelle dans le secteur informel à Abidjan.
Mots-clés : langues, insertion socioprofessionnelle, secteur informel
LANGUAGES AND SOCIO-PROFESSIONAL INTEGRATION IN THE INFORMAL SECTOR IN ABIDJAN
Abstract: The informal sector, considered as a transitional mode of the process of building an economy in developing countries, is now dynamic and occupies a large part of the working population. To integrate professionally into this sector, an important factor is language. It should be noted, Ivory Coast is a multilingual country with French as its official language. It is the language of administration, schooling and socio-professional integration in both formal and informal settings. However, local languages are also a key element for professional integration in the informal sector in Côte d’Ivoire, precisely in Abidjan; especially in the bargaining process, in obtaining a job in an informal company and even in reducing commodity prices. This article aims to show how African (Ivorian) languages promote socio-professional integration in the informal sector in Abidjan.
Keywords : Languages, socio-professional intégration, informal sector
Résumé : En Côte d’Ivoire, plusieurs pesanteurs économiques empêchent les acteurs de vivre de leur art. L’épineux problème du financement qui inhibe les productions cinématographiques, raréfiant de ce fait les films à l’écran, en est un. En outre, même si certains producteurs rémunèrent relativement bien les techniciens-artistes notamment les artistes comédiens, l’absence de barème des salaires à l’image du SMIG dans les entreprises privées demeure un frein à l’épanouissement de ces derniers. La solution qui tarde à venir, se trouve du côté des dispositions financières officielles et légales sensées encadrer les professionnels du 7ème art du pays, afin de sortir toute cette industrie de l’amateurisme. Cette étude, à travers les approches quantitatives et qualitatives questionne et analyse les indicateurs pour mettre en lumière les rapports complexes entre producteurs et artistes-comédiens, souvent tumultueux en confrontant les réalités de la profession.
Mots-clés : Acteur, agent, barème, prix, producteur
SOCIO-ECONOMIC APPROACH TO ACTING IN CÔTE D’IVOIRE
Abstract: In Côte d’Ivoire, several economic constraints prevent actors from living from their art. The thorny problem of financing which inhibits cinematographic productions, thereby making films on the screen rare, is one of them. In addition, even if some producers pay technicians-artists relatively well, especially comedians, the lack of a salary scale like the SMIG in private companies remains an obstacle to the development of the latter. The solution, which is slow to come, is found on the side of the official and legal financial provisions supposed to supervise the professionals of the 7th art of the country, in order to get this whole industry out of amateurism. This study, through quantitative and qualitative approaches, questions and analyzes the indicators to highlight the complex relationships between producers and artist-actors, often tumultuous by confronting the realities of the profession.
Keywords: actor, agent, scale, price, producer
AHMED GAID SALAH: LE LINCOLN ALGERIEN
Résumé : Tout comme les Américains considèrent Abraham Lincoln le plus grand président de tous les temps, de nombreux Algériens croient que l’ancien chef de cabinet algérien, Ahmed Gaid Salah, décédé en 2019, est un parangon de patriotisme. Cet article tente d’enlever le masque de la grandeur pour révéler les vérités profondes des hommes controversés en dessous. Cela suggère également qu’ils partagent des similitudes frappantes dans le traitement des thèmes du pouvoir, de la guerre et de la mort. Sans tenir compte de leurs origines pauvres, ils se considéraient comme plus grands et plus nobles. Malgré qu’ils ne fussent pas cultivés, ils comprenaient le monde de l’intérêt personnel et de l’ambition. Alors que l’Amérique plongeait dans la guerre civile, Lincoln émancipa pragmatiquement les esclaves pour restaurer l’Union. De même, Gaid Salah a saisi l’opportunité du Hirak pour chasser le président Bouteflika et devenir l’homme le plus puissant d’Algérie. Ce qui est plus important encore, c’est que les deux sont responsables du nombre incroyable de morts dans les guerres civiles américaine et algérienne. Enfin, le moment de leur mort était parfait. Alors que Lincoln est mort triomphant quelques jours seulement après avoir remporté la guerre civile, Gaid Salah est également mort dans un moment de victoire, à peine une semaine après une élection présidentielle pour laquelle il avait fortement insisté. Sans aucun doute, c’est le moment de leur mort qui a conduit à la création de deux légendes qui obscurcissent encore leurs véritables personnalités. Cet article vise à montrer que la place de Lincoln et de Gaid Salah dans l’histoire est intentionnellement élevée à une position mythique malgré le fait qu’ils étaient en proie à des contradictions.
Mots-clés: Abraham Lincoln, Ahmed Gaid Salah, Guerre Civile, Hirak, Similitudes
Abstract: Just as Abraham Lincoln is placed as the greatest American president ever, Algeria’s former chief of staff, Ahmed Gaid Salah who died in 2019, is seen by many Algerians as a paragon of patriotism. This article, however, strips away the mask of grandeur to reveal the profound truths of the controversial men underneath. It also suggests that they share striking similarities in dealing with themes of power, war, and death. Despite their poor backgrounds, they saw themselves as grander and loftier. Truly, they were not cultivated, yet they understood the world of self-interest and ambition. As America plunged into Civil War, Lincoln pragmatically emancipated slaves to restore the Union. Similarly, Gaid seized the opportunity of Hirak to turf out president Bouteflika and become the most powerful man in Algeria. Most importantly, both take part of the blame for the astounding numbers of dead people in the American and Algerian Civil Wars. Finally, the timing of their death was perfect. While Lincoln died triumphant only a few days after winning the Civil War, Gaid too died in a moment of victory, barely a week after a presidential election that he strongly pushed for. Undoubtedly, it is the timing of their death that led to the creation of two legends that still obscure their true personalities. This article aims to show that Lincoln’s and Gaid Salah’s place in history is intentionally elevated to a mythical position despite the fact that they were rife with contradictions.
Keywords: Abraham Lincoln, Ahmed Gaid Salah, Civil War, Hirak, Similarities
Résumé: L’écotourisme joue un rôle très actif dans la protection du patrimoine naturel et culturel, l’inclusion des communautés locales dans la planification, le développement des stratégies de gestion, l’exploitation du patrimoine naturel tout en contribuant au bien-être de la communauté, la proposition aux visiteurs d’une interprétation du patrimoine naturel et culturel, la pratique du voyage individuel et des voyages organisés. Ainsi son appropriation par la population représente son efficacité ou son développement. Cette étude quantitative menée dans la périphérie du parc avait pour but de connaître le niveau de connaissance de la population riveraine de la notion de l’écotourisme. Elle voulait ensuite connaître les pratiques et les attitudes de celle-ci en ce qui concerne la pratique écotouristique en Côte d’Ivoire, précisément dans le parc national du Banco en vue d’interpeler les autorités et toutes les bonnes volontés capables de contribuer à la politique incitative à l’appropriation de l’écotourisme. Cette étude avait pour objectif d’étudier le niveau de connaissance, les pratiques et attitudes de la population riveraine dans l’appropriation de l’écotourisme et de ses aires protégées en général et du parc national du Banco en particulier.
Mots-clés : Écotourisme, connaissance, pratique, population riveraine, Parc National du Banco
ECOTOURIST KNOWLEDGE, PRACTICES AND ATTITUDES OF THE LOCAL POPULATIONS OF THE BANCO NATIONAL PARK
Abstract: Ecotourism plays a very active role in the protection of natural and cultural heritage; the inclusion of local communities in planning, development, operation and contributing to their well-being; offering visitors an interpretation of the natural and cultural heritage; the practice of individual travel and organized travel. Thus its appropriation by the population is a factor of various advantages for the latter. However, ecotourism due to certain factors is struggling to develop. This situation deprives the population of an ideal framework for fulfilment, education and development and poses the problem of the enhancement of the natural heritage that is the Banco National Park. This quantitative study conducted in the periphery of the park aimed to know the level of knowledge of the local population of the concept of ecotourism. It proposes to know the practices and attitudes of the latter with regard to the practice of ecotourism in Côte d’Ivoire, precisely in the Banco National Park in order to challenge the authorities and all those of goodwill capable of contributing to the incentive policy for the appropriation of ecotourism. This study aims at assessing the amount of knowledge, the practices and attitudes or the local peoples in the appropriation of ecotourism and its reserved areas In general and the case of the Banco national park in particular.
Keywords : Ecotourism, knowledge, practice, local population, Banco National Park
Résumé : Le continent africain a eu son indépendance depuis des années. En effet, la décolonisation de l’Afrique a commencé depuis 1955 avec l’indépendance du Soudan, suivi par le Ghana, l’ancien Gold Coast en 1957. A partir des années soixante, la majorité des pays sur le continent africain ont accédé à leur indépendance. Mais la question se pose de savoir comment la plupart de ces pays africains ont eu leurs indépendances ? Il est sans doute clair qu’une grande partie de ces pays ont lutté pour arracher leurs indépendances. Mêmes ceux qui n’ont pas lutté ont adopté une stratégie d’engagement littéraire pour manifester pour leur indépendance. Le but primordial de cette recherche est de savoir quel autre moyen les messies africains ont utilisé pour arracher la liberté africaine. Pour répondre à cette question, nous avons adopté une analyse qualitative en adoptant l’outil analytique méta d’une source secondaire. Nous avons ensuite utilisé comme corpus l’œuvre littéraire de Ferdinand Oyono, Le vieux nègre et la médaille en utilisant un processus d’échantillonnage des dialogues ayant rapport avec les éléments de la diplomatie.
Mots-clés : décolonisation, diplomatie, Afrique, indépendance, œuvre littéraire
DECOLONIZING AFRICA THROUGH DIPLOMATIC ISSUES IN FERDINAND OYONO’S LE VIEUX NÈGRE ET LA MÉDAILLE
Abstract: The African continent has had its independence for years. Indeed, the decolonization of Africa began in 1955 with the independence of Sudan, followed by Ghana, formerly Gold Coast, in 1957. From the sixties, majority of countries on the African continent acceded to their independence. But the question arises as to how most of these African countries got their independence. It is undoubtedly clear that a large part of these countries have struggled to wrest their independence. Even those who did not struggle adopted a strategy of literary engagement to demonstrate for their independence. The primary purpose of this research is to know what other means African messiahs have used to wrest African freedom. To answer this question, we adopted a qualitative analysis by adopting the meta-analytical tool from a secondary source. We then used Ferdinand Oyono’s literary text, Le vieux nègre et la médaille, as a corpus using a process of sampling dialogues related to the elements of diplomacy.
Keywords: Decolonisation, diplomacy, Africa, independance, literature
Geneviève Douo SAHI et Thomas BEARTH
Résumé : Le multilinguisme africain est tributaire de la diversité des langues locales africaines qui dans certains cas, loin d’être un atout peut être un obstacle communicationnel majeur. Dans le cas de la sensibilisation sur le phénomène du sida par exemple, cette diversité linguistique est à la base d’une compréhension erronée de cette maladie et de l’ignorance des différents modes de transmission. Cette situation contribue à la perpétuation des comportements à risque dans les zones rurales africaines où certaines pratiques culturelles continuent d’exposer un nombre important de personnes au VIH/sida. Dans la société toura qui est une société minoritaire en Côte d’Ivoire et recluse dans les hautes montagnes de l’ouest ivoirien, les informations en rapport avec le VIH/sida se font par l’ouï-dire du fait que sa population en majorité analphabète, n’a pas accès aux informations diffusées en langue française dans les médias nationaux. Notre contribution intitulée « L’apport de la tradition orale pour une lutte équitable et efficace contre le VIH/sida en milieu rural traditionnel » Propose une analyse des barrières communicationnelles liées d’une part à la langue et d’autre part aux coutumes. Barrières qui se dressent d’ailleurs sur le chemin de la sensibilisation sur le SIDA en milieu rural. En nous appuyant sur le cas des populations toura qui ne comprennent que la langue toura, nous tentons de présenter les ressources de l’oralité et des traditions culturelles comme des instruments à utiliser dans la sensibilisation sur cette maladie.
Mots-clés : Tradition orale, multilinguisme, SIDA, toura, milieu rural
THE CONTRIBUTION OF ORAL TRADITION TO AN EQUITABLE AND EFFECTIVE FIGHT AGAINST HIV/AIDS IN TRADITIONAL RURAL AREAS
Abstract: African multilinguisme is dependent on the diversity of local African languages, which in some cases, far from being an asset, can be a major communicational obstacle. In the case of AIDS awareness, for example, this linguistic diversity is at the root of a misunderstanding of the disease and ignorance of the different modes of transmission. This situation contributes to the perpetuation of risky behaviours in rural areas of Africa where certain cultural practices continue to expose a significant number of people to HIV/AIDS. In the Toura society, which is a minority society in Côte d’Ivoire and recluse in the high mountains of western Côte d’Ivoire, information about HIV/AIDS is based on hearsay because its population, which is mostly illiterate, does not have access to information disseminated in French in the national media. Our contribution entitled « The contribution of oral tradition to an equitable and effective fight against HIV/AIDS in traditional rural areas » proposes an analysis of communication barriers linked to language and tradition. These barriers stand in the way of AIDS awareness in rural areas. Based on the case of the Tura populations who only understand the Tura language, we attempt to present the resources of orality and cultural traditions as instruments to be used in raising awareness about this disease.
Keywords: Oral tradition, multilingualism, AIDS, Tura, rural environment
Résumé : Fils aîné de Mahmoud Diop, Barham fut un modèle achevé de discrétion, de sobriété, de dignité, de religiosité et de sociabilité après avoir fortement reçu l’éducation religieuse et mystique de son maître et père spirituel. Il a su inscrire, très tôt, son action et sa pensée dans la logique d’enseignement et d’éveil des consciences. Fidèle à l’esprit d’ouverture de Cheikh Ibrahima Niasse, il joua un rôle primordial dans la diffusion de la langue arabe et de l’Islam en général au Sénégal et hors du pays. En outre, Barham Diop avait développé des relations scientifiques et fraternelles avec les autorités religieuses et académiques du Maroc en participant à des conférences afin d’éclairer la lanterne des populations sur des thèmes d’actualités variés. A ces thèmes, s’ajoutent les durûs al-Hasaniyya organisées par le Roi Hassan II. Ce dernier ému par cette prestation brillante, décida de mettre sur pied des initiatives pour une coopération bilatérale. Ainsi, de 1984 à la date de son décès, en 2014, Il fut le Secrétaire Général de la Rabita des Oulémas du Sénégal et du Maroc.
Mots-clés : Islam, arabe, langue, coopération, enseignement, savoir
THE CONTRIBUTION OF ORAL TRADITION TO AN EQUITABLE AND EFFECTIVE FIGHT AGAINST HIV/AIDS IN TRADITIONAL RURAL AREAS
Abstract: African multilinguisme is dependent on the diversity of local African languages, which in some cases, far from being an asset, can be a major communicational obstacle. In the case of AIDS awareness, for example, this linguistic diversity is at the root of a misunderstanding of the disease and ignorance of the different modes of transmission. This situation contributes to the perpetuation of risky behaviours in rural areas of Africa where certain cultural practices continue to expose a significant number of people to HIV/AIDS. In the Toura society, which is a minority society in Côte d’Ivoire and recluse in the high mountains of western Côte d’Ivoire, information about HIV/AIDS is based on hearsay because its population, which is mostly illiterate, does not have access to information disseminated in French in the national media. Our contribution entitled « The contribution of oral tradition to an equitable and effective fight against HIV/AIDS in traditional rural areas » proposes an analysis of communication barriers linked to language and tradition. These barriers stand in the way of AIDS awareness in rural areas. Based on the case of the Tura populations who only understand the Tura language, we attempt to present the resources of orality and cultural traditions as instruments to be used in raising awareness about this disease.
Keywords: Oral tradition, multilingualism, AIDS, Tura, rural environment
Résumé : L’identification est un acte de grande envergure et l’identité un projet de vie. Par l’onomastique, les écrivains négro-africains véhiculent une pensée qui démontre que la désignation d’une personne est un fait social suggestif qui situe en permanence l’être dans son environnement et, pour nos auteurs ici considérés, la nomination de leurs personnages centraux est toute une leçon de vie que l’on cerne avec aisance en adoptant la démarche méthodologique proposée par l’ethnostylistique qui stipule que tout acte humain s’ancre dans un contexte socioculturel et temporel précis.
Mots-clés : patronymes, diégèse, écrivains, négro-africain, ethnostylistique.
PATRONYMS IN THE DIEGESIS OF BLACK AFRICAN WRITERS : OKONKWO IN LE MONDE S’EFFONDRE, MBENDA IN LE FILS D’AGATHA MOUDIO AND FAMA DOUMBOUYA IN LES SOLEILS DES INDEPENDENCES : AN ETHNOSTYLISTIC STUDY
Abstract: Identification is a far-reaching act and identity a life project. Through onomastics, Black African writers convey a thought that demonstrates that the naming of a person is a suggestive social fact that permanently situates the being in its environment and, for our authors under consideration here, the naming of their central characters is a whole life lesson that can be easily identified by adopting the methodological approach proposed by ethnostylistics, which stipulates that every human act is anchored in a precise socio-cultural and temporal context.
Keywords: patronymics, diegesis, writers, black African, ethnostylistics.